Την Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου το πανέμορφο περιβόλι του αρχοντικού μετατράπηκε σε θερινό κινηματογράφο. Πάνω από την παλιά στερνά, σ’ ένα μαγευτικό κι υποβλητικό σκηνικό άλλων εποχών, προβλήθηκε η πολυβραβευμένη ταινία της Εύας Νάθενα «Φόνισσα» με πρωταγωνίστρια την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη σε μια συγκλονιστική ερμηνεία που «πάγωσε» τον χρόνο και καθήλωσε τους θεατές ανάμεσα στους οποίους ήταν η συγγραφέας Βικτορία Χίσλοπ, ο αρχαιολόγος Θοδωρής Παπακώστας, η ηθοποιός Θέμις Μπαζάκα, κ.ά.
Αξίζει να σημειωθεί πως η «Φόνισσα» επιλέχθηκε από την Επιτροπή Επιλογής του Υπουργείου Πολιτισμού, ως η ελληνική ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα φετινά βραβεία Όσκαρ.
Νωρίτερα, πριν την προβολή, έγινε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση κατά τη διάρκεια της οποίας η σκηνοθέτις και η ηθοποιός απαντώντας στις ερωτήσεις της δημοσιογράφου Μαίρης Αυγερινοπούλου ανέλυσαν το έργο του Παπαδιαμάντη, μίλησαν για το δράμα των γυναικών και το θεσμό της προίκας που οδηγούσε σε τραγικές καταστάσεις κι εξήγησαν τους λογούς για τους οποίους εμπνευστήκαν την ταινία που ήταν όνειρο ζωής και για τις δυο εστιάζοντας στα προφητικά λογία του Οδυσσέα Ελύτη: «Μια μέρα το παρελθόν θα μας αιφνιδιάσει με τη δύναμη της επικαιρότητάς του. Δεν θα έχει αλλάξει εκείνο, αλλά το μυαλό μας».
Η βραδιά έκλεισε με υπέροχες άριες και τραγούδια με τον Χιώτη τενόρο Πέτρο Τζιώτη με τη συνοδεία της Φαίδρας Γιαννέλου στο πιάνο.
Την Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση αφιερωμένη στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της Ελλάδας και δη των νησιών του Βορείου Αιγαίου, της Λέσβου, της Χίου και της Σάμου και την παγκόσμια πολιτιστική επιρροή τους όπως την ανέλυσαν η Bettany Hughes, ακαδημαϊκός, ιστορικός και γνωστή παράγωγος του BBC με εκατοντάδες εκατομμύρια θεατές σε όλον τον κόσμο και ο Tim Whitmarsh, Regius καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Cambridge.
Η Bettany Hughes εξέφρασε τον ενθουσιασμό της για τα ταξίδια της στην Ελλάδα και το οδοιπορικό της στην νησιωτική Χώρα. Οι άνθρωποι, το φυσικό κάλος, η παράδοση, η γαστρονομία μα πάνω απ’ όλα η φιλοξενία των Ελλήνων έχουν χαραχθεί ανεξίτηλα στην καρδιά της.
Ο Χιώτης επιχειρηματίας Γιώργος Μισετζής που δραστηριοποιείται στον εναλλακτικό τουρισμό, πρόβαλε την άγνωστη καθημερινή πλευρά της Bettany μέσα από στιγμιότυπα και βίντεο από πολυήμερη παραμονή της στην Χίο.
Ο Tim Whitmarsh μίλησε για τους σπουδαίους λόγιους και ποιητές των αρχαίων χρόνων που διέπρεψαν -στη Λέσβο, την Χίο και τη Σάμο -και τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξαν στην ανάπτυξη της ελληνικής λογοτεχνίας αρχικά ως τόπο παραγωγής δημιουργών και στη συνέχεια ως σκηνικό για τα πιο σημαντικά μυθιστορήματα της ρωμαϊκής περιόδου.
Από τα Αρχαϊκά χρόνια και τον εκ Χίου Κύναιθο, ραψωδό, δημιουργό του «Ύμνου του Απόλλωνα» και συνεχιστή του Ομήρου, στον Αλκαίο και την Σαπφώ από τη Λέσβο δημιουργούς μιας διαφορετικής και ξεχωριστής ποιητικής παράδοσης, στη Σάμο του Πολυκράτη, ο οποίος συγκέντρωσε στο νησί τους πιο φημισμένους ποιητές της εποχής, όπως τον Ανακρέοντα και τον Ίβυκο, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με την πάροδο του χρόνου και τις πολιτικές ανακατατάξεις παρέμειναν στο προσκήνιο ως μέρη που εκτυλίσσονταν σπουδαία μυθιστορήματα, όπως «η Μικρή Ιλιάδα» στη Βολισσό της Χίου, «Το συμπόσιο του Πολυκράτη» στη Σάμο, μια παραλλαγή του εντοπίζεται στην Περσία, το «Δάφνις και Χλόη» στη Μυτιλήνη, με πολλές επιρροές από την ποίηση της Σαπφούς, το οποίο έχει εμπνεύσει καλλιτέχνες, μουσικούς και συγγραφείς όπως ο Marc Chagall, ο Maurice Ravel, ο Goethe και ο Yukio Mishima, καθώς και αρκετούς κινηματογραφιστές.
Η βραδιά έκλεισε με την μοναδική ερμηνεία της διεθνούς αναγνωρισμένης υψιφώνου Χριστίνας Πουλίτση. Η πολυβραβευμένη σοπράνο με την κρυστάλλινη φωνή, που διαπρέπει σε όλο τον κόσμο, καθήλωσε το κοινό και χειροκροτήθηκε θερμότατα. Στο πιάνο την συνόδευσε ο εξαιρετικός πιανίστας Δημήτρης Γιακάς.
Την εκδήλωσε συντόνισε η επικοινωνιολόγος Κατερίνα Γκαγκάκη.
Στο ιστορικό Λωβοκομείο, το μακροβιότερο, «καθαριότερο και καλυτέρα διοικούμενο νοσηλευτικό Ίδρυμα της Ελλάδας» με συνεχή παρουσία έξι αιώνων ταγμένο στην περίθαλψη των ασθενών με λέπρα από το 1378 έως το 1959 φιλοξενήθηκε μία ακόμα, πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση, του 3ου Φεστιβάλ Χίου, την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024.
Χρειάστηκε να περάσουν 13 χρόνια απραξίας, από το 2011 όταν δόθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, ο χαρακτηρισμός του ως διατηρητέου Μνημείου μέχρι ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κωνσταντίνος Μουτζούρης, δείχνοντας την ευαισθησία του και την ιδιαίτερη αγάπη του για την Χίο, να υπογράψει το απόγευμα της 4ης Σεπτεμβρίου 2024, σε πανηγυρικό κλίμα, παρουσία πλήθους Χιωτών, τις προδιαγραφές για την προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάδειξη ανακατασκευής και αξιοποίησης του Λωβοκομειου δρομολογώντας μια νέα αρχή για τον εμβληματικό και ιστορικό αυτόν χώρο.
O Περιφερειάρχης, στην σύντομη ομιλία του, αναφέρθηκε στα εμπόδια που ξεπεράστηκαν, χάρη στην πολιτική βούληση ώστε να φτάσουμε στην σημερινή ιστορική ημέρα της υπογραφής.
Στη συνέχεια, μίλησε ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ Κωνσταντίνος Μωραΐτης. Ακολούθησαν ομιλίες του ιστορικού και φιλόλογου Μιχάλη Μόσχου ,του πρ. βουλευτή Χίου και ιατρού Ανδρέα Μιχαηλίδη, του συγγραφέα Γιάννη Μακριδάκη, και ένας εξαιρετικά ενδιαφέρων διάλογος ανάμεσα στην γνωστή για τα φιλελληνικά της αισθήματα συγγραφέα και μέλος της Επιτροπής Συνένωσης για τα Γλυπτά του Παρθενώνα Βικτόρια Χίσλοπ με τον αρχαιολόγο Θεόδωρο Παπακώστα που καθήλωσε το κοινό.
Η συζήτηση στη συνέχεια επικεντρώθηκε στην ιστορία του Λωβοκομείου και στη σύγκρισή του με τη Σπιναλόγκα στην Κρήτη, δίνοντας έμφαση στο πόσο πιο ελεύθερη, ανθρώπινη και ανοιχτή στην κοινωνία ήταν η διαβίωση των ασθενών με τη νόσο του Χάνσεν στην Χίο .
Το Φεστιβάλ Χίου τελεί υπό την αιγίδα της Βρετανικής πρεσβείας.
Χορηγός επικοινωνίας MEGA