Ένα διήμερο με ακαδημαϊκούς, ποίηση και σαντούρι στο Φεστιβάλ ποίησης της Σαπφώς που συνεχίζεται το βράδυ στο Ιερό των Μέσων και το Σάββατο στο Κάστρο Μυτιλήνης.
Στη γενέτειρα της μεγάλης λυρικής ποιήτριας της αρχαιότητας, της Σαπφώς, στη Σκάλα Ερεσού έλαβαν χώρα οι δύο πρώτες ημέρες του Φεστιβάλ Ποίησης για τη Σαπφώ που διοργανώνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου για πρώτη φορά.
Γεννημένη στα 671 πΧ στην Ερεσό, όπου έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής της, η Σαπφώ θεωρείται κορυφαία ποιήτρια του Ερωτα που μελετάται ακόμα και σήμερα στην Ευρώπη, με τις δύο καθηγήτριες από το Παρίσι και το Στρασβούργο να αναλύουν το έργο της, στο Πολιτιστικό Κέντρο Ερεσού, παρουσία των αντιπεριφερειαρχών και της Δήμητρας Φιλιπποπούλου, συζύγου του Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη, η οποία ανέλαβε πολύ μεγάλο μέρος της διοργάνωσης.
Ας σημειωθεί ότι ο κ. Μουτζούρης απουσίαζε στην Καλαμάτα, αλλά η Περιφερειακή Αρχή εκπροσωπήθηκε από τους αντιπεριφερειάρχες κ.κ. Καλλία, Κυρατζή, Χατζηκυριαζή και Αρώνη.
Η Sandra Boehringer, καθηγήτρια Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστημίου του Στρασβούργου μίλησε για το θέμα: «Ο ίλιγγος του Έρωτα. Η Σαπφώ και ο έρωτας μεταξύ γυναικών στην αρχαία Ελλάδα».
Η Τασούλα Καραγεωργίου, συγγραφέας μεταφράστρια ποιημάτων Σαπφώς, αναφέρθηκε στη Σαπφώ και το νεοελληνικό δημοτικό τραγούδι και η Laurie Laufer, καθηγήτρια στις ψυχαναλυτικές σπουδές, Université Paris Cité μίλησε για τις «ηρωίδες του μοντερνισμού», ενώ ο Δρ Βερναρδάκης αναφέρθηκε επίσης στη σεξουαλικότητα και κυρίως στο μεγάλο έργο της Σαπφώς. Την εκδήλωση συντόνισε με μεγάλη επιτυχία η δημοσιογράφος, Μαρία Νικόλτσιου.
Το βράδυ της ίδιας μέρας στην Αρχαιολογική Συλλογή Ερεσού έγινε απαγγελία ποιημάτων της Σαπφώς από την ηθοποιό Μαρκέλλα Γιαννάτου συνοδευόμενη από τη μουσικό Σταυρούλα Σπανού (σαντούρι, πεντίρ).
Την Παρασκευή 21 Ιουνίου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Ερεσού πραγματοποιήθηκε κοινωνική συζήτηση και ομιλίες για το δικαίωμα των γυναικών στον σεξουαλικό προσανατολισμό με συντονίστρια την Νικόλτσιου. Η ομιλήτρια, Ευγενία Γιακουμοπούλου Επικεφαλής της Μονάδας Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Ταυτότητας Φύλου (SOGI) στο Συμβούλιο της Ευρώπης, πρόσφατα νυμφευθείσα στη Σκάλα Ερεσού μίλησε για το έργο της μονάδας. Περισσότερο όμως έδωσε βάρος στην ομιλία της στο προσωπικό της βίωμα, την επιλογή να κάνει την τελετή του γάμου της στη Σκάλα Ερεσού. «Αν δεν ήμασταν παντρεμένες δεν θα μπορούσαμε να ζούμε μαζί στην Ελλάδα, και στη Σερβία ακόμα δεν μπορούμε γιατί δεν αναγνωρίζεται ο πολιτικός γάμος ομόφυλων ζευγαριών εκεί», από όπου είναι η σύζυγός της.
Η Ελλάδα, σημείωσε ότι βρίσκεται στην έκτη θέση, σύμφωνα με την ilga-europe.org, στην κατάταξη των χωρών για τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.
Η Στέλλα Μπελιά Πρόεδρος του Σωματείου «Οικογένειες Ουράνιο Τόξο», ανέφερε ότι οι οικογένειες αυτές εμφανίστηκαν ως πρώτες γυναίκες Λεσβίες μητέρες ή εν δυνάμει μητέρες με πρώτο στόχο την κοινωνικοποίηση των παιδιών τους, ώστε αυτά να μην αισθάνονται «μη φυσιολογικά» και για τις διακρίσεις που βιώνουν ως παιδιά τέτοιων οικογενειών. «Κάνουμε αυτό που θα έπρεπε να κάνει η πολιτεία», τόνισε. «Το θέμα είναι ότι οι οικογένειες αυτές πρέπει να έχουν προστασία και δικαιώματα».
Η Βενετία Καντσά, Καθηγήτρια και πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας Πανεπιστήμιο Αιγαίου που ανέφερε την πρώτη της εργασία στην Ερεσό πριν από 30 χρόνια: «Η Ερεσός από τα τέλη του 1970 κατασκευάζεται ως χώρος ελεύθερης έκφρασης για τις γυναίκες που θέλουν να ερωτευτούν». Ειδικότερα αναφέρθηκε στη χρήση του όρου «Λεσβία» και την επεξήγηση του όρου στα ελληνικά λεξικά. Το 1930 δε αναφέρονταν για να εξηγήσει μόνο τον ομοερωτικό έρωτα μεταξύ των γυναικών.
Το 1890 εμφανίζεται ο όρος σαπφισμός σε βρετανικά λεξικά, ενώ οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί χρησιμοποιούσαν τον όρο Λεσβία 50 χρόνια νωρίτερα.
Το 1970 ο όρος «Λεσβία» γίνεται πολιτικός όρος και ο λεσβιασμός γίνεται πολιτική θέση, στην κατεύθυνση απελευθέρωσης από την πατριαρχία.
«Σήμερα ο όρος λεσβία είναι όρος για διεκδίκηση της ορατότητας και των δικαιωμάτων» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Καντσά.